De categorie Ploegen

Er is sprake van een soort haat-liefde verhouding tussen ploegen en de Tour. Desgrange had moeite met ploegen, aangezien zij naar zijn idee het wedstrijdverloop te veel beinvloeden, oftewel in zijn termen, minder spannend maakten. Renners moesten zichzelf redden en niet geholpen worden door ploegafspraken. Aan de andere kant waren ploegen nodig om de Tour betaalbaar te houden (en tegenwoordig zelfs winstgevend). Vanaf begin 1954 deden zelfs de extra-sportieve ploegen hun intrede in de wielerwereld door toedoen van Forenzo Magni, die in Italië een contract met Nivea aanging, net zoals Bartali die een commerciële afspraak met Brooklyn maakte. Extra-sportief betekent dat de sponsor cq het produkt van de sponsor niets met wielrennen te maken had. Tot dan toe was dat wel zo geweest (bandenmerken, fietsmerken, etc.).

Historie

Er zijn verschillende periodes te onderscheiden in de Tour, die hieronder nader worden toegelicht.

Periode 1903-1930
In deze periode was niet echt sprake van een ploegenklassement, maar werd wel met enige regelmaat de Challenge de Regularité uitgereikt aan de beste ploeg. Er kon ook niet echt sprake zijn van een competitie tussen ploegen. Enerzijds waren de ploegen qua omvang ongelijk (van 1 renner tot 10 renners) en anderzijds waren er zowel ploeg-gerelateerde renners als individuelen aan de start. De laatste categorie was overigens niet te beroerd om (tegen de reglementen in) een bepaalde ploeg hand- en spandiensten te verlenen.

Periode 1930-1962
Met ingang van 1930 deden de landenploegen hun intrede (ook vaak qua omvang ongelijk) en vanaf 1939 namen ook regionale (Franse) ploegen aan de Tour mee. Vanaf 1947 was er daadwerkelijk sprake van een ploegenklassement.

Periode 1967-1968
Toch nog even terug naar het verleden: de landenteams worden weer in ere hersteld. Echter niet voor lange duur, aangezien de merken dominant bleven (door de landenteams heen).

Periode 1969-heden
Merkenteams, merkenteams en nog eens merkenteams. Het idee is, dat dit nooit meer zal veranderen.